سایت رسمی انتشارات ایهام

گزارش روزنامه‌ی اطلاعات از آغاز به کار انتشارات ایهام

Saturday، ۱۷ Aabaan ۱۳۹۹

اختصاصی روزنامه اطلاعات | سه شنبه 3 اردیبهشت 1398

اولین نشست هفتگی کانون ادبی بهمن در سال جدید همزمان با آیین رونمایی از مجموعه شعرهای منتشر شده انتشارات جدید ایهام برگزار شد.

این نشست با حضورشاعران و چهره‌هایی چون حمیدرضا شکارسری، دکتر علی آبان، دکتر حسن صادقی پناه، صنم نافع، مجید افشاری، رویا ابراهیمی، امیرعلی سلیمانی، علیرضا تقی پور، یلدا محجوب و... با اجرای اصغر علی کرمی و الهه کاشانی دبیر کانون بهمن برپا شد.

در این نشست ضمن شعرخوانی اعضای کانون و مهمانان، از سیزده مجموعه شعر تازه منتشر شده نشر ایهام که به تازگی فعالیت خود را در عرصه چاپ و نشر آغاز کرده، با حضور مولفین این کتاب‌ها رونمایی شد.

«پیراهن آبی» مجموعه ترانه‌های فاطمه علی عسگری، «مدیترانه» اثر زهره شکوری‌راد در قالب ترانه، «غروب مردمک ها» مجموعه شعر سپید بهمن میلان، «دلرباعی» مجید افشاری در قالب رباعی، «آراس در آینه» مجموعه شعر سپید پوریا‌ولی‌محمد، «به داشتن تو ادامه می دهم» حمیدرضا شکارسری، «از هم ریخته» مجموعه شعر کلاسیک داود جمالی، «من یک قلب قدیمی ام» اثر لیلا کردبچه، «جراحت» جمال معصومی، «ناگفته» شقایق دوستدار، «صبح روز بعد» پدرام دادگر، «او وطن من است» اثر سارا بهرامی و «بفرمایید عشق» شعرهای کلاسیک مجید احمدی مجموعه‌هایی بودند که در این نشست از آن‌ها رونمایی شد.

استاد حمیدرضا‌شکارسری درخصوص همکاری با نشر ایهام گفت: «ایهام» با زحمات بهزاد نجفی خیلی سریع، دقیق و جدی شروع به کار کرد و افتخار می‌کنم که کتاب جدیدم در این نشر چاپ شد.

دکتر علی آبان نیز به سختی کار ناشران اشاره کرد و افزود: ناشر شدن در ابتدا به ظاهر کار ساده ای است. اما پس از مدتی تکراری شدن آثار برای ناشران تهدید جدی محسوب می‌شود. بهزاد نجفی دید متفاوتی دارد و قدم بزرگی برداشته است.

وی اضافه کرد: بُخل یکی از آفات بین شاعران و هنرمندان است. توصیه می‌کنم منش خود را در کنار متن تقویت کنید.

در حاشیه این نشست با مدیرمسئول نشر ایهام نیز به گفتگو نشستیم.

وی هدف از تاسیس انتشارات ایهام را اینگونه عنوان کرد: هر نشری قطعا با اهداف و برنامه‌های خاصی تاسیس می‌شود. نشر ایهام با تیمی کامل و حرفه ای، با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی، کمک به چاپ کتاب شاعران با استعداد و کمک به دیده شدن و خوانده شدن شعر و قلم آنها، سهل کردن مراحل سخت و پر پیچ و خمی که این روزها پیش روی شاعران و نویسندگان جوان است، کمک به اعتلای ادبیات مستقل و جدی و نیز برگزاری جلسات و کارگاه های شعر هدفمند جهت گسترش فرهنگ جدی ادبیات در بین علاقه مندان این هنر ماندگار و ... شروع به کار کرده است.

بهزاد نجفی افزود: قطعا در این مسیر با سختی‌های زیادی روبرو خواهیم بود اما عشقی که در ادبیات و هنر است، آسان کننده راه ما خواهد بود.

مدیر نشر ایهام در پاسخ به این پرسش که آیا ایهام به طور تخصصی در حوزه شعر فعالیت خواهد کرد گفت: کتاب های ما لزوما شعر نیستند. ما هدفمان کار در همه حوزه های هنر است. شعر، داستان، ترجمه، نمایشنامه، فیلمنامه و... . طبعا هر کتابی که به نشر ارسال می شود، پیش از هر اقدامی باید توسط گروه کارشناسی که شامل کارشناسان خبره در حوزه های مختلف هنر است، بررسی شود. در صورت تایید و موافقت گروه کارشناسی، کتاب وارد پروسه ی انتشار خواهد شد. در بسیاری از کتاب های ما با نویسندگانی روبرو خواهید بود که شاید نامی از آنها نشنیده باشید، اما با خواندن اشعار و داستان های آنها، پی به توانایی قلمشان خواهید برد. البته ما در حوزه ی ادبیات و هنر علاوه بر شاعران جوان و گمنام، با شاعران و نویسندگان مطرح نیز همکاری داریم و به مرور نتایج همکاری ها دیده خواهد شد.

گزارش: مرجان شیخ حسنی

پیام در واتساپ